Podul peste Dunare este urmarit de ghinion! Construit cu greu, cu ani de intarziere, podul peste Dunare are probleme peste probleme. Prima data, asfaltul a luat-o la vale, apoi suruburile la parapetii de protectie pareau pusi in graba. Acum insa, problema este mult mai serioasa: au aparut infiltratii la structura de rezistenta a pilonului de sustinere de malul brailean al Dunarii, iar informatia este confirmata oficial de CNAIR. “Aceasta problema a fost identificata de catre echipa de consultanta, care a deschis mai multe rapoarte de neconformitate. CNAIR SA cunoaste si primeste rapoarte de monitorizare lunare cu privire la infiltratiile de la blocul de ancoraj, rapoarte ce sunt analizate si monitorizate de catre echipa de supervizare a lucrarilor”, a raspuns Biroul de Presa din cadrul CNAIR.
Infiltratii in structura de rezistenta subacvatica
Blocul de ancoraj, care ajunge pana pe fundul Dunarii, are un diametru de 47 de metri si ajunge pana la o adancime de 31 de metri sub Dunare. Constructia sustine, in apropierea unuia dintre maluri, structura podului. Sunt infiltratii la 12 metri adancime in structura de rezistenta subacvatica. Practic, podul peste Dunare are infiltratii la structura de sustinere de sub apa. Pe malul din Tulcea, blocul fe ancoraj este amplasat pe pamant, la cativa zeci de metri de malul fluviului.
Solutia tehnica periculoasa pentru intregul pod
Lucrarile de eliminare a infiltratiilor ar putea pune in pericol integritatea structurala a podului, a explicat pentru Europa Libera unul dintre directorii CNAIR: “Ca sa rezolvi aceste infiltratii, e nevoie sa sapi paralel cu blocurile de ancoraj, iar asta poate slabi sistemul de prindere al pilonilor podului, iar asta ar duce la o situatie extrem de periculoasa. S-a facut o expertiza tehnica si s-a stabilit ce este de facut, dar acum constructorul trebuie sa vada cum face aceasta operatiune ca sa nu puna in pericol structura de rezistenta a podului”.
Specialistii sustin ca singura solutie viabila in aceasta situatie este construirea de jur imprejurul actualei camere de ancorare a unei noi incinte, o camasuire, cum se numeste in limbaj de specialitate. Aceasta trebuie sa fie realizata cat se poate de etans, iar in spatiul dintre cele doua camere sa fie montate pompe, care sa scoata apa atunci cand este cazul.
Constructorul promite din nou ca rezolva
De atlfel, aceasta problema nu este noua, pentru ca ea a mai fost constatata de catre CNAIR si in 2021. Si atunci, ca si acum, constructorul a spus ca rezolva fara probleme. Adica asocierea dintre firmele Webuild Spa din Italia (fosta Astaldi) si compania japoneza IHI, cea care a facut proiectul. Constructorul a sustinut in fata directorilor CNAIR ca lucrarile de reparatie pot fi facute fara a afecta circulatia pe pod sau siguranta acestuia, dupa ce CNAIR a constatat “unele neconformitati la blocurile de ancoraj, respectiv infiltratii de apa la rosturile orizontale si verticale de betonare a peretilor perimetrali, precum si acumulari de apa in incinta blocurilor de ancoraj”, asa cum se arata intr-un comunicat de presa din urma cu doi ani.
Podul de la Braila are o garantie de zece ani, care incepe dupa receptia lucrarilor, conform datelor CNAIR, companie din subordinea Ministerului Transporturilor.