Jocurile distractive sunt alese de multe persoane pentru că ne scot din mundan și ne arată alte lumi. Și dacă sunt distractive, nu înseamnă că nu sunt și inteligente, că ne pun mintea la contribuție și ne deschid apetitul pentru socializare. Totul este posibil atunci când la mijloc se află și ceva distracție. Și câțiva dintre factorii din spatele ei sunt prezentați mai jos.
Înainte de toate, chiar dacă un joc este uimitor, nu va conta dacă jucătorii nu pot interacționa corect cu el. Una dintre cele mai mari provocări ale dezvoltării jocului este proiectarea controalelor care se potrivesc acestuia și care îmbunătățesc experiența. Aceasta înseamnă că jucătorii nu se simt frustrați în încercarea de a efectua anumite acțiuni sau limitați în vreun fel. Unul dintre cele mai bune exemple este Super Mario 64, un joc care va fi întotdeauna distractiv de jucat datorită comenzilor sale excelente, toate oferind control complet asupra setului de mișcări ale lui Mario.
Deși poate nu e printre primele aspecte la care se gândește cineva când vine vorba de distracție, strategia din cadrul unui joc îl poate transforma într-o aventură distractivă și nu doar inteligibilă. Jocurile populare care au ceva istorie în spate au strategii foarte bine concepute, care oferă avantaje celor care le cunosc. Ele pot fi învățate pe platforme online, intrând direct în acțiune cu toate variantele existente, cum ar fi cele de blackjack, un joc de cazinou faimos și distractiv. Strategia de bază a blackjack-ului a fost concepută în anii 1950 de către patru ingineri din Armata SUA, care au folosit mașini simple de adăugare pentru a ajunge la varianta optimă de joc. Abordarea a fost ulterior rafinată cu utilizarea computerelor, cu milioane de mâini de blackjack simulate. Pe baza acestor rezultate, strategia finală de blackjack a fost creată pentru a oferi jucătorilor o imagine clară asupra deciziilor corecte.
Fiecare designer de jocuri știe că nucleul unui joc este mai important decât o imagine bună, dar asta nu înseamnă că modul în care arată jocul nu este important. Deoarece grafica este ceea ce jucătorul vede tot timpul, dezvoltatorii trebuie să se asigure că se potrivește cu lumea virtuală creată, precum și cu stilul jocului. Legenda lui Zelda: The Wind Waker este un exemplu bun din acest punct de vedere, deoarece are imagini superbe, care fac ca lumea sa vibrantă oceanică să se deosebească de oricare alta.
Și sunetul unui joc este incredibil de important. Jocurile video au nevoie de efecte sonore pentru a face personajele virtuale și lumea imaginară să se simtă mai vii și mai realiste. În același timp, coloana sonoră a jocului joacă un rol important în evocarea emoțiilor din partea jucătorului și în sporirea experienței. Gears of War este un joc care a avut întotdeauna un design de sunet bun.
Spre deosebire de alte forme de divertisment precum filmul și televiziunea, jocurile sunt interactive și, prin urmare, au lumi care pot fi explorate. Și, desigur, jucătorii vor dori să verifice tot ce au acestea de oferit, doar dacă există lucruri care le atrag atenția. Poate fi vorba de orice în acest sens, de la setări și misiuni grozave, la recompense și provocări la fiecare colț. The Witcher 3: Wild Hunt din 2015 a făcut exact acest lucru, oferind o lume care se simte vie și care merită explorată.
Gameplay-ul este, fără îndoială, cel mai important aspect care face un joc distractiv. O grafică uluitoare și o poveste captivantă nu vor putea compensa dacă mecanica principală a jocului e șubredă. Un joc trebuie să fie jucabil, altfel se poate încadra la categoria filme, unde este vorba de pură vizionare. Și în acest sens nu există exemplu mai bun decât Tetris, un joc care a hipnotizat jucătorii timp de zeci de ani, cu modul său de joc „ușor de învățat, dar greu de stăpânit”.
Mare atenție trebuie acordată și găsirii echilibrului perfect între dificultate și recompensă. Dacă un joc este prea dificil, nimeni nu îl va juca din cauza frustrării, dar, în același timp, un joc prea simplu poate plictisi și jucătorii. Cele mai bune jocuri au o bună escaladare a dificultății, astfel încât jucătorii să continue să se simtă provocați și recompensați, distrându-se pe cinste.